Ajankohtaista
8.5.2019

100syytä matkailla Suomessa kampanja on taas käynnistynyt ja jatkuu syyskuun loppuun saakka.


Tiedote
8.5.2019

 

100 syytä matkailla Suomessa -kampanja inspiroi jo kolmatta kesää – kyselytutkimuksen mukaan nuoret katsovat kotimaanmatkailua uusin silmin

Kotimaanmatkailu kiinnostaa suomalaisia, ja tänä kesänä halutaan erityisesti tutkia lähiseutuja, kertoo tuore kyselytutkimus. Erityisesti nuoret liputtavat kotimaanmatkailun puolesta, ja keskustelu ilmastonmuutoksesta on vaikuttanut eniten heidän matkavalintoihinsa. Kolmatta kertaa alkava 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja kokoaa matkakohteet yhteen ja tarjoaa inspiraatiota, uuden ajan Suomi-fiilistä ja vinkkejä ympäri Suomen – saaristosta Lappiin.

Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n teettämän kyselytutkimuksen* mukaan tulevana kesänä jopa 74 prosenttia suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa. Kolmen viime vuoden aikana kotimaanmatkailua ovat eniten lisänneet 18-44-vuotiaat. 18-24-vuotiaista jopa 43 prosenttia sanoo lisänneensä kotimaanmatkailua ja 25-44-vuotiaistakin 36 prosenttia. Nuoremmista ikäryhmistä etenkin 25-34-vuotiaiden joukossa tärkeimmäksi syyksi nousee kiinnostus paikallisuuteen (48 %). Kolmannes (32 %) samasta ikäryhmästä on lisännyt matkustusta kotimaassa, koska se on ilmastoystävällisempää.

”Suomi matkakohteena kiinnostaa, ja ihan uudella tavalla erityisesti nuoria. Asenteissa ja odotuksissa on nähtävillä muutosta. Yhä useampi etsii esimerkiksi Euroopan kaupunkikohteen sijaan viikonloppuvaihtoehtoja kotimaasta. Kesälomareissuilta ei odoteta pelkkiä nähtävyyksiä, vaan ennen kaikkea elämyksiä ja rentoa mielentilaa”, kertoo Suoma ry:n puheenjohtaja Anne-Marget Hellén.

Kyselytutkimus paljastaa, että vanhempien ikäluokkien mielikuvissa matkailu kotimaassa on selvästi kalliimpaa kuin nuorempien. Esimerkiksi 45–54-vuotiaista 41 prosenttia pitää kotimaanmatkailua kalliina, kun taas 25–34-vuotiaista vain 30 prosenttia ja alle 24-vuotiaista enää 17 prosenttia. Kun kotimaanmatkailua pyydettiin kuvaamaan yhdellä sanalla, myös adjektiivit kiinnostava, ekologinen ja nosteessa korostuvat nuoremman ikäryhmän vastauksissa.

”Asenne-erot kertovat ilahduttavalla tavalla muutoksesta tavassa, miten kotimaanmatkailu ymmärretään. Haluamme kampanjan kautta murtaa sitä ajatusta, että kotimaanmatkailu olisi lähtökohtaisesti aina kallista ja tarjota erilaisia, myös pienellä budjetilla toteutettavia, vaihtoehtoja eri kohderyhmille”, Hellén toteaa.

Luonto ja lähimatkailu kiinnostavat

Suoma ry:n kyselytutkimuksessa vastaajien top 5 -listalle pääsevät tänä kesänä luontokohteet, kaupunkikohteet, päiväretket lähiseuduille, retkeily ja patikointi sekä tasavertaisina hyvinvointilomat hotellissa tai kylpylässä ja vuokrattavat lomamökit. Hellénin mukaan kotimaan matkailutarjonta vastaa mainiolla ja monipuolisella tavalla kysyntään ja trendeihin.

”Harvassa maassa luonto ja kaupungit kulkevat yhtä kauniisti käsi kädessä kuin Suomessa, eikä valintaa kahden teeman välillä tarvitse välttämättä edes tehdä.”

Suoma ry:n kampanja esittelee tänä vuonna jopa yli 100 syytä matkustaa Suomessa. Kampanja kokoaa verkkosivustolle 100syytä.fi kotimaan matkailun mahdollisuudet entistä näyttävämmin sekä tarjoaa inspiraatiota ja uuden ajan Suomi-fiilistä.

Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) ja Saaristoasiain neuvottelukunnan (SANK) tukema markkinointiviestinnän kampanja on saanut kotimaisen matkailun toimijat ympäri Suomen ymmärtämään yhteistyön voiman. Kampanja alkaa tänä vuonna ensimmäistä kertaa jo toukokuussa ja jatkuu syyskuun loppuun asti. Suoma ry, TEM ja SANK ovat samoilla linjoilla siitä, että kotimaanmatkailun kestävä kasvu edellyttää ihmisten aktivointia tasaisemmin ympäri vuoden. Esimerkiksi vesistöjen äärellä ja saaristossa on paljon kohteita, jotka tarjoavat ainutlaatuisia elämyksiä myös kesäsesongin ulkopuolella.

Suoma ry:n listaamat kotimaanmatkailun trendit 2019:

1. Luontokohteet ja retkeily. Viime kesänä suomalaiset vierailivat ennätysmäärän kansallispuistoissa. Innostus ei ole ainakaan hiipumassa. Pelkkien maisemien ihailun sijaan retkeily kiehtoo yhä useampia. 40 kansallispuistoa tarjoaa reittejä jokaiseen makuun.

2. Lähimatkailu ja staycation. Paikallisuus on nyt pop. Huoli ympäristöstä on saanut yhä useamman pohtimaan omaa hiilijalanjälkeään ja tutkimaan matkakohteita lähellä. Tänä kesänä kannattaa rohkeasti etsiä kohteita oman mökkimatkan varrelta tai varata hotelli omasta kotikaupungista ja nauttia tarjonnasta turistin silmin.

3. Rauhoittuminen ja hiljaisuus. Hiljaisuus, puhdas ilma ja koskematon luonto ovat kiehtoneet turisteja jo pitkään. Nyt myös suomalaiset itse alkavat ymmärtää tyhjyyden ja tekemättömyyden taian matkustaessa. Luonnonrauhaa kaipaava voi ottaa suunnaksi esimerkiksi Lapin yöttömät yöt, Saimaan kansallismaisemat tai merellisen majakkasaaren.

4. Ruoka ja makuelämykset. Lähellä tuotettu ruoka, huolella valitut viinit, suomalaiset maut ja tarinat annosten takana kiinnostavat. Makunystyröitä voi helliä esimerkiksi Saimaa Gastronomyn kohteissa, saariston syksyn sadonkorjuujuhlissa tai Ahvenanmaalla merenluodolle katetulla saaristopäivällisellä.

Kyselytutkimus toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 16.-23.4.2019. Tutkimuksen virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa. Kyselyyn vastasi yhteensä 1 000 täysi-ikäistä suomalaista, ja otos painotettiin iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti.

Lisätiedot:

Anne-Marget Hellén, Suoma ry:n hallituksen puheenjohtaja
anne-marget.hellen@turku.fi, +358 50 5590499

Hannu Komu, Suoma ry:n toiminnanjohtaja
hannu.komu@onvisio.fi, +358 400 615756

100syytä.fi